'Het geeft voldoening'
In gesprek met Joke Bontje, vrijwilliger bij het Servicepunt Vrijwilligerswerk.
We treffen elkaar in het gebouw aan de Nassaukade in Beilen, waar Joke haar werkzaamheden uitvoert. Het Servicepunt Vrijwilligerswerk is hier gevestigd. Joke is vaak achter de computer te vinden. Ze beheert de ‘achterkant’ van de website www.middendrenthevoorelkaar.nl. Dat is hét online platform voor elke inwoner van Midden-Drenthe die vrijwilligerswerk wil doen. Je kunt hier je hulp aanbieden of zelf een oproepje doen.
Joke is na haar pensionering meteen begonnen met vrijwilligerswerk. Vrijwilliger worden was voor haar een logische keuze. Ze hoefde daar niet eens over na te denken. Eerst werd zij vrijwilliger bij de Dierenbescherming en bij Natuurmonumenten. Vervolgens kwam dit werk bij het Servicepunt op haar pad. Joke vertelt dat ze al bijna tien jaar werkt voor het Servicepunt, maar dat zij eind van dit jaar gaat stoppen. Ze doet dit werk met veel plezier, vier uur in de week.
Als we vragen naar wat haar werk inhoudt dan vertelt Joke met enthousiasme over datgene wat ze doet én wat ze deed. Want daarin zit een verschil. Eerst kwamen alle hulpvragen op het gebied van vrijwilligerswerk bij het Servicepunt binnen. De medewerkers van het Servicepunt brachten vraag en aanbod bij elkaar. Het leek wel wat op een uitzendbureau. Je bemiddelde, legde contacten en zorgde ervoor dat er een match kwam, vertelt Joke. Nu is dat anders.
Degene die hulp zoekt, instanties, verenigingen of inwoners kunnen zélf een vraag plaatsen op de website Middendrenthevoorelkaar. Vrijwilligers kunnen ook zelf hun aanbod plaatsen. Joke kijkt nu mee wat er op het platform gebeurt. Ze stuurt soms wat bij en legt contact waar dat nodig is. Bijvoorbeeld als een hulpvraag onduidelijk is. Of als een hulpvrager moeite heeft met het omschrijven van de vraag.
Vrijwilliger worden was voor Joke een logische keuze
Door de laagdrempeligheid van de website verandert er ook wat in de hulpvragen. Er is nu meer vraag van mensen die praktische hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld voor een klusje in en rond het huis. Samen met de consulent van het Servicepunt en nog twee andere vrijwilligers wordt er gekeken naar de opbouw van de website. Het platform moet een goede mix zijn van allerlei vormen van vrijwilligerswerk. Er moet voor iedere vrijwilliger passend vrijwilligerswerk zijn. Een ander aspect van dit vrijwilligerswerk is dat er regelmatig vacatures onder de aandacht worden gebracht. Dit gebeurt bijvoorbeeld door posters te verspreiden. Of deze op sociale media onder de aandacht te brengen.
Al met al is het afwisselend en interessant werk waarin Joke het erg naar haar zin heeft. Wat levert dit werk Joke op? Joke zegt dat alle positieve clichés omtrent vrijwilligerswerk voor haar gelden. Het geeft voldoening, je bent nuttig bezig, het is een fijne besteding van je vrije tijd, je leert ervan en je doet ertoe.
Mocht je er eens over denken om wat te gaan doen op het gebied van vrijwilligerswerk, “gewoon doen, het geeft je veel!”, zegt Joke.
Taalmaatje
Beter leren (begrijpend) lezen Op woensdagmiddag om 14.00 uur heb ik een afspraak met Karin van der Hoek en Jan van der Heide maar ik ben een beetje vroeg. Karin is sinds twee jaar het taalmaatje van Jan. Aan tafel zitten ze allebei met het hoofd boven de mobiele telefoon. Karin helpt Jan bij het installeren van de nieuwe QR-code voor de boosterprik. Nog niet zo simpel aan de opmerkingen te horen. Karin, je bent taalmaatje. Hoe is dat zo gekomen? ‘Ik was een paar jaar geleden vrijwilliger bij de speel-o-theek. De uitgifte van de speel-o-theek vond plaats vanuit de bibliotheek en daar zat het Taalhuis ook. Dat leek me ook wel interessant. Toen ik stopte bij de speel-o-theek, besloot ik me daarin te verdiepen.’ Wat doet het Taalhuis precies? ‘Bij het Taalhuis helpen vrijwilligers mensen, die onder andere beter willen leren lezen. Het gaat vooral om begrijpend lezen. Je kunt dan denken aan het begrijpen van brieven en gebruiksaanwijzingen. Normaal gebeurt dat in de bibliotheek, maar ik kom bij Jan thuis. Hier voelt hij zich meer op zijn gemak. Ik help hem ook met het gebruik van de iPad en de telefoon. Er gebeurt tegenwoordig zoveel digitaal en dat is niet voor iedereen zo goed te volgen.’ Hoe een taalmaatje kan helpen Jan, hoe is Karin als taalmaatje in jouw leven gekomen? ‘Mijn zoon Andries had moeite met lezen en hij kon naar de Avondschool om dat te oefenen. Ik heb vroeger de ambachtsschool gedaan en ben daarna aan het werk gegaan als timmerman. Ik ben heel handig maar ben niet van de papieren. Ik snap niet altijd wat er bedoeld wordt of wat ik moet doen. Dus ben ik met hem meegegaan. We zitten in een groepje van vijf en lezen daar bijvoorbeeld samen de krant. Marjolein Kramer, die het begeleidt, stelt daar dan vragen over. Zo snap ik nu veel beter lange en moeilijke woorden. Ik ging daarna op een cursus voor het gebruik van de iPad maar het lukte me niet om dat in een groep onder de knie te krijgen. Daar helpt Karin me nu bij.’ Karin, wat brengt dit vrijwilligerswerk je? ‘Het geeft veel voldoening. Ik ga graag naar Jan toe. Hij is altijd enthousiast. Ik ben trots als ik zie welke stappen hij zet, hoe hij vooruit gaat en meer zelfvertrouwen krijgt. Hij schaamt zich niet als hij het niet begrijpt. En als het niet goed gaat, begint hij gewoon weer overnieuw. En daar leer ik weer van.’ Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward
Lees het verhaal